בתי אבות דיור מוגן וגברים משתנים

גיל המעבר- זה קורה גם לגברים. אין מה לעשות, אתם כבר לא בני 25, עובדה שמשפיעה על תפקודי הגוף והופכת את המודעות הבריאותית לרלוונטית מתמיד

 

ד"ר נחום ארליך*

שיא פריחתו הגופנית של הגבר נחשבת בשנים שבין גיל 25 לגיל 35. לא מדובר בהחלטה אישית שלי, אלא בתופעה שנחקרה לגבי הקשר בין תפקוד הגבר והמפה ההורמונלית שלו בעשורים השונים לחייו. מחקרים אלו הוכיחו, כי בכל הפרמטרים התפקוד המיני לדוגמא משתנה בגיל 45 ואפילו כבר בגיל 35.

למה הכוונה ב"תפקוד מיני משתנה" או ב"מפה הורמונלית שמשתנה"? אצל הגבר, מגיל 35, הגוף מתחיל בתהליך של התבגרות או הזדקנות. לא תמיד קיימת ערנות לעניין בצורה חד משמעית, במיוחד אם האדם מרגיש שהוא בריא, מתפקד, הולך לעבודה, הזיכרון שלו תקין וכו'. הוא לא מרגיש כי קיימת איזושהי הידרדרות הדרגתית במצבו הפיזי. הדבר נכון בעיקר כשאנו צעירים- אנו לא נוהגים להקפיד על אורח חיים בריא ומסודר בהכרח, כלומר על תזונה מאוזנת, שמירה על כושר גופני ועוד.

בלי גלי חום, אבל…

אצל הגברים, בניגוד לנשים, לא קיימות תופעות של גלי חום או הפסקה מחזורית מסוימת המעידות על גיל מעבר, דהיינו גיל שבו רצוי לשנות דפוסי חיים והתנהגות. עם זאת, בהחלט קיימות שתי תופעות עיקריות העשויות להתריע על כך שהאופציה להתייחס לגופנו כבעבר איננה קיימת עוד. שתי התופעות הן הפרעות השתנה והפרעות בתפקוד מיני.

  • הפרעות השתנה- מגיל 19 מתחילה הערמונית (הפרוסטטה), הממוקמת ליד כיס השתן, לגדול. ככל שהיא גדלה יותר, כך היא חוסמת יותר את מעבר השתן מכיס השתן החוצה, ויוצרת בעיות בהוצאת שתן. עם הגיל הסבירות להיווצרות מצב זה הולכת ועולה. אצל כ-80% מהגברים בעשורים השישי, השביעי והשמיני לחייהם יופיעו הפרעות השתנה. כ-60% מהגברים יזדקקו לניתוח כלשהו על מנת לשחרר חסימה זו.
  • בעיות בתפקוד המיני- עם העלייה בגיל קיימת ירידה בתדירות הצורך בקיום יחסי מין והיכולת לקיימם. מופיעה עייפות של הגוף, ולכן גברים רבים חווים ירידה גם בחשק המיני.

לשתי התופעות שהוזכרו ישנו קשר ישיר להורמון הטסטוסטרון- ההורמון הגברי. הורמון זה אחראי בין השאר על ייצור תאי זרע, על החשק המיני ועל מצב השרירים. גם מחלות כגון סרטן הערמונית קשורות ישירות להשפעתו של הטסטוסטרון על גוף הגבר, בכך שכמותו במידה זו או אחרת יכולה להשפיע על התהוותו של סרטן מסוג זה.

שינוי נוסף אצל גברים, הוא הידלדלות השרירים. גברים רבים שהיו רגילים להיות רזים כל ימי חייהם, מגלים בשלב מסוים כי פיתחו כרס קטנה, למרות שהם עדיין רזים כבימים ימיה. תופעה זו קשורה להידלדלות הפיזית של השרירים ויכולה אף היא להוות נורת אזהרה על הופעתו של "גיל המעבר". גם למרכיב הגנטי קיימת השפעה על הפיזיולוגיה הגברית. אם מישהו במשפחתו של גבר מוסים סבל מבעיות בלב, מסרטן העמונית או מחלות נוספות, רצוי לדעת זאת ולהתנהג בהתאם.

כשאתם כבר לא בני 25

אחרי גיל 50 קרוב לוודאי שגבר שלא ישנה את אורח החיים שלו, הסבירות שילקה בהתקף לב תהיה 50%. מעבר לזה, הנתונים המספריים מראים כי כל גבר שמיני יחלה בסרטן המעי הגס, כל גבר תשיעי יחלה בסרטן הערמונית ואחד מכל 25 גברים יפסיק לתפקד מינית. במצב זה ישנו רק פתרון אחד אפשרי- שינוי באורח החיים והסתגלות לאורח חיים בריא ומסודר.

האיטנסיביות של גיל 25 כבר לא מתאימה לגיל 50, ולכן ההמלצה היא להימנע מלחץ מיותר, להקפיד על פעילות גופנית מסודרת ולשמור על תזונה מאוזנת. נקיטה בפעולות אלו תעביר את הגבר המתבגר לקבוצות בעלות סיכון נמוך ללקות במחלות שונות תופעותיה. נוסף על כך, עם השמירה על הכושר הגופני והתזונה המיטבית, המצב הגופני יהיה בהכרח טוב יותר, עובדה שיכולה לשפר את חיי המין, לפחות מבחינה פיזית. בהיבטים התזונתיים, מומלצת צריכה של ויטמינים נוגדי חמצון המאפשרים ויסות של חמצן המגיע לתאים ועוזר לבנותם. כמו כן, רצוי לצרוך פחות בשר שרוף ושומן שרוף בכדי למנוע התפתחות אפשרית של סרטן המעי הגס.

בהיבטים הפיזיים, מומלץ כי כל פעילות גופנית תעשה תחת פיקוח. חשוב לזכור כי העם הגיל ישנה בלייה טבעית של שרירים שונים בגוף, ביניהם שריר הלב.לכן, רצוי לבצע בדיקה תקופתית אצל רופא מוסמך ולוודא כי הפעילות הגופנית המתבצעת מותאמת לגיל העוסק בה.

החלק הקשה בכל העניין הזה של "גיל המעבר" אצל הגברים הוא להתמיד באורח החיים הבריא והחדש. עם העלייה במודעות לחיים בריאים, רואים גברים רבים יותר שנראים מצוין גם בגילאי 40 ו-50 ודואגים לשמר זאת. עם שאת, גברים לא תמיד מודעים לשינויים בזמן, משום שהגוף עצמו מודעי עליהם לרוב באיחור, או לחילופין מכיוון שאינם רוצים להודות שנמצאים בגיל המעבר.

 המאמר באדיבות ד"ר נחום ארליך הוא מנהל המחלקה האורולוית במרכז הרפואי הלל יפה

פוסטים אחרונים

דילוג לתוכן