קחו את הצחוק ברצינות – חשיבות הצחוק לקשישים ומבוגרים בגיל הזהב

"אדם הולך בעיר ושהיא לשו והיא זרה לו והוא שותק והעולם כולו שותק לפתע בדיוק מולו תינוקת התחייכה לו והאדם צוחק והעולם כולו צוחק…" (לאה נאור)

"הצחוק יפה לבריאות והוא התרופה הטובה ביותר.." מסתבר שכולנו מסכימים עם קביעה זו. בשנים האחרונות גוברת המודעות לקסם הצחוק. דומה שבכל מקום מעודדים אותנו לצחוק וליהנות. ילדים צוחקים ללא סיבה, משתובבים, שמחים ומשחקים. ואולם, במהלך התבגרותנו, הופך הצחוק להיות נדיר יותר ויותר בחיינו. החברה והתרבות מלמדים אותנו שכדי לצחוק "צריכה להיות סיבה," והצחוק פוחת משמעותית.

השינויים שעוברים עלינו בגיל הזהב הם תהליך הדרגתי. לאחר שנים של עבודה במסגרת קבועה- כשיוצאים בבוקר לעבודה וחוזרים בערב, חוגים, משפחה, בית- המסגרת משתנה. אנו יוצאים לפנסיה. לפתע יש הון זמן פנוי, ואנו עלולים למצוא את עצמנו ללא תעסוקה וללא מטרה, כאשר כל אחד מבני המשפחה הולך לעיסוקיו ואנו נותרים בבדידות. רבים האנשים שיוצאים לפנסיה מתכננים לנסוע, לבלות, ליהנות, ללמוד, לנוח… ואכן המסגרת משתנה. שינוי לפעמים מפחיד גם אם הוא רצוי, ולעיתים זקוקים לתמיכה כדי להתמודד איתו.

שינויים נוספים חלים בחיינו כאשר אנו נפרדים מחברים קרובים שהיינו איתם כל ימי חיינו, וכשהם הולכים לעולמם, אנו נותרים לפעמים ללא חברים. לעיתים עלינו להתמודד עם מחלות או עם בני זוג שזקוקים לתמיכה, מוות של אדם קרוב, בני משפחה וילדים שעסוקים בעולמם ותדירות הביקורים שלהם נמוכה, ושוב עולה הבדידות.

כאן בא הצחוק ככלי משחרר ותומך. בעזרתו נוכל להסתכל על מצבנו בעיניים הומוריסטיות, לקבל את המצב בהקלה, וההתמודדות עם היומיום ועם השינוי הופכת להיות מהנה. דווקא עכשיו זה הזמן לשלוף את "הכלי" שנולדנו איתו: החיוך והצחוק. זהו כלי זול, חסכוני, חברותי, זמין, שיתרונותיו רבים מאוד. בהשפעת הצחוק מפלס האושר עולה, רגשות והרגשות חיוביים כמו תקווה, שמחה, אושר, אוטימיות, רצון לחיות מתגברים. ההקלה על הגוף המוח והרוח משמעותית. ההתמודדות שלנו כמבוגרים, עם קשיי היום יום קלה יותר כאשר אנחנו בוחרים להחזיר את הצחוק לחיינו, להתבונן בחיים מבעד למשקפיים ורודים ואופטימיים.

שיפור רב חל בחיינו כאשר אנו מודעים להשפעת הצחוק ומכניסים אותו באופן מודע לחיינו. הכעס, הרוגז והמתח מתפוגגים, ההתבוננות הבסיסית שלנו בחוויות ובאירועים בחיי היום יום הופכת להיות שונה, קלילה ונימה. התנסויותינו, גם הקשות ביותר, הופכות לקלות יותר עבורנו. לפתע פתאום החיים הופכים להיות נעימים יותר וכדור הארץ מקום טוב לחיות ולהיות בו.

טיפול בקשישים באמצעות צחוק- קחו את הצחוק ברצינות – הצחוק בריא, וזה בדוק

מחקרים רבים בעשרות השנים האחרונות מגלים שהצחוק מביא לירידה בהורמוני הסטרס בגופנו (כגון אדרנלין, קורטיזול), מחזק את המערכת החיסוני, תורם לתהליכי ריפוי בגופנו, מוריד את לחץ הדם. בנוסף, המוח משחרר אנדרופינים וסרוטנין שמשפרים את מצב הרוח. אנשים צוחקים נראים שמחים יותר, פניהם קורנים, עיניהם מבריקות.

הפילוסוף הרברט ספנסר, שחי במאה התשע עשרה, היה מראשוני המדענים שהתייחסו ברצינות להשפעת הצחוק על הבריאות. בכתביו הוא מציין שהצחוק חיוני לרווחת הגוף ולהבאתו להרמוניה ביולוגית וסדר פנימי. הוא מציין את תפקיד הצחוק כשסתום בטחון העומד בפני מתח נפשי ומשחרר תנועות שרירים לא רצויות.

בשנת 1979 כתב נורמן קאזינס בספרו "אנטומיה של המחלה" כיצד הומור, צחוק ורגשות חיוביים עזרו לו להתמודד עם מחלה קשה, כאשר צחוק של עשר דקות עזר לו לישון ללא כאבים במשך כשעתיים. בעקבות ספרו החליטו מספר מדענים לערוך מחקרים נוספים על הצחוק.

ד"ר ויליאם פרי הוא פסיכיאטר שהקדיש שנים רבות למחקר על הריפוי בעזרת הומור, צחוק ועליזות. בראיות משנת 1991 אמר: "ההומור משנה את האדם. הוא פורט עלינו כאילו היינו גיטרה ענקית. זו התנסות של הגוף כולו, שבה משתתפות מערכת השרירים, העצבים, הלב, המוח, ומערכת העיכול. הצחוק הוא כמו תרגיל אירובי טוב: מאוורר את הריאות, משחרר את השרירים והעצבים. לצחוק שני שלבים: גירוי בריא והתרגעות עמוקה." ד"ר פרי גילה במחקריו שהצחוק מאיץ את פעולת הלב, מעלה את לחץ הדם, מאיץ את הנשימה, ומגביר את קליטת החמצן ושחרורו. כשאנחנו צוחקים צחוק בריא מופעלים הריאות והלב, שרירים שונים בכתפיים, בזרועות, בבטן, בסרעפת וברגליים.

ד"ר לי ברק מבצע מחקרים עם צוותו במרכז לפסיכו-נוירולוגיה אימונולוגית במרכז הרפואי לומה-לינדה שבקליפורניה ארה"ב. המחקרים מתמקדים בהשפעות הפיזיולוגיות של הצחוק על הגוף. מחקריו גילו כי חלה הפחתה משמעותית בלחץ הדם אצל אנשים שצחקו לאחר התקפי לב, כמו כן הם נזקקו לכמות קטנה יותר של תרופות ובדמם נמצאו רמות נמוכות יותר של הורמוני סטרס.

רפואה נפשית לקשישים באמצעות צחוק 

בשנת 1995 החליט ד"ר מאדן קטיה, רופא מערבי שגר בהודו, לכתוב מאמר שכותרתו "הצחוק התרופה הטובה ביותר". להפתעתו גילה כי ישנם מחקרים רבים שמאששים את העבודה כי "הצחוק יפה לבריאות ולנפש ,ולמרות זאת מעטים להשתמש בצחוק בחיי היום יום באופן מודע. הוא החליט ליישם את הרעיון של צחוק ללא סיבה.

בפארק במומבאי התחילה תנועת היוגה צחוק, שהחזון שלה הוא צחוק ללא סיבה למען בריאות טובה. כיום קיימים למעלה מ- 6,000 מועדוני צחוק בעולם, וגם בישראל, המופעלים בהתנדבות על ידי מנחים מוסמכים ופתוחים לקהל הרחב

חוכמה עתיקה ומחויכת

בתנ"ך מוזכר צחוקם של אברהם ושרה כאשר אלוקים מודיע להם שיוולד להם בן: "ונפל אברהם וצחק ואמר הלבן מאה שנים יוולד…" (בראשית, י"ז, י"ז,). "ושרה צחקה  בקרבה לאמר לאחר שהעדנה היתה לי ובעלי זקן" (בראשית ט"ו, יב).

ביהדות חוגגים את חג הפורים, מתחפשים, שמחים וצחוקים ככתוב "מצווה להיות בשמחה."

בתרבויות עתיקות נהגו לערוך פסטיבלים של צחוק כדי לזרז ריפוי של חולים. בני השבט היו מתכנסים במעגל סביב האדם החולה, רקדו וצחקו עד אשר החולה החלים. אנרגיית הצחוק משחררת ומשפיעה על הרגש, הגוף, הרוח והנפש.

בשנים האחרונות בעקבות התעוררות המודעות על חשיבות הצחוק "נולדו" מקצועות חדשים: ליצנים רפואיים- בדרנים וליצנים שמסתובבים בבתי חולים, ובמחלקות הילדים בפרט, מצחיקים ומשעשעים את החולים מתוך מטרה להסיח את דעתם מהמחלה ולהחזיר תקווה ואור לעיניים. ד"ר האנטר פאצץ' אדמאס מוכר כאבי הליצנות הרפואית.

תעשיית הבידור- אנשים רבים נוהרים לסרטים והצגות קומיים רבים שהופקו בשנים האחרונות, בנוסף למופעי סטנד אפ רבים שבהם העומדים על הבמה מספרים בדיחות ומקרים משעשעים והקהל צוחק ונהנה.

סדנאות יוגה צחוק- זוהי פעילות מובנית ומשעשעת מאוד של מפגשים חווייתיים קבוצתיים המשלבת הסברים קצרים על שיכטת היוגה צחוק, תרגיל צחק יזון והרפיה. המשתתפים מדווחים כי הם לאחר הפעילות הם מרגישים משוחררים, רגועים, שלווים ומתפקדים טוב יותר. השינה טובה יותר והתחושה הכללית היא של בריאות משופרת.

אז מה בעצם אנו יכולים לעשות כבר כעת? ממש עכשיו? הנה לפניכם כמה אפשרויות לתרגול

שמחה וצחוק:

  • להתחיל את היום בחיוך. לחייך לעצמכם במראה, למשפחה, לקרובים ןלמכרים.
  • שוב המראה: להסתכל במראה, לעשות פרצופים ולצחוק.
  • להאזין לקלטות ודיסקים עם קולות של צחוק. לצפות בסרטים ובהצגות מבדרים ומצחקים. ללבוש בגדים צבעונים ולהשתמש באביזרים מעוררי תשומת לב ומשמחים.
  • לאמץ גיזה אופטימית לחיים, לחפש ולמצוא את הדברים הטובים בכל אירוע.
  • לשחק עם הילדים והנכדים, להשתטות, לצחוק איתם.
  • להשתתף בחוגים ומפגשים שבהם נפגשים אנשים שמחים במועדונים ובמתנ"סים.

המלצה חמה להצטרף לקורס "אימון לשמחה" דרך האינטרנט. הקורס מוענק בחינם על ידי נילי דור האלה (www/laughteryoga/co/il), מנחה ומדריכה בכירה שביטת היוגה צחוק. בקורס זה תקבלו פעם בשבוע היישר לאי-מייל שלכם שיעור אינטרנטי שיעלה את מפלס השמחה בלכם. להשתתף במפגשי צחוק לפחות פעם בחודש בקבוצות ברחבי הארץ.

הגענו לעולם ונולדנו עם כלי ייחודי מדהים שניתן לשימוש בכל עת, בכל מקום, בכל מצב. כל שעלינו לעשות הוא לפתוח את הפה, ולהשתמש בקוסם ושמו צחוק בכל זמן כל הזמן.

המאמר באדיבות בלה עברון. בלה עברון היא מנחה ומדריכה בכירה בשיטת היוגה צחוק, מומחית בהנחיית גיל הזהב וקשישים.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin